Oszustwa i kradzieże z bankowych kont internetowych

Choć posiadanie konta internetowego, ponadto nieodpłatnego, oferowanego w coraz większej liczbie banków, jest prawdziwym udogodnieniem przy dokonywaniu różnego rodzaju operacji i transakcji bez wychodzenia z domu. Wszystko to jest bardzo praktyczne i zdecydowanie skraca czas, który do tej pory poświęcaliśmy idąc na pocztę, aby zapłacić rachunki lub wykonać przelew za dokonane przez Internet przez zakupy. Jednak wraz z rozpowszechnieniem bankowych operacji przez Internet systematycznie, pomimo wzmożonej ochrony i szeregów zabezpieczeń, wzrasta liczba przestępstw, oszustw i kradzieży dokonywanych właśnie przez Internet z bankowych kont internetowych.

 

Najpopularniejszą formą, a ponadto najłatwiejszym sposobem na kradzież pieniędzy za pośrednictwem internetowej bankowości jest włamanie się na komputer w publicznej kawiarence lub na komputerze dopuszczonym do publicznego użytku, np. w miejscu pracy lub u znajomych, gdy właściciel konta zapomni wylogować się ze swojego konta lub pozostawia zapisany na użytkowanym przez siebie komputerze kod do zalogowania na koncie. Jednak jest to wyjątkowy przypadek skrajnej nieodpowiedzialności, za który konsekwencje, w pewnym sensie na własne życzenie, ponosi sam właściciel konta.

Zdarzają się jednak włamania na konta, przed którymi trudno się zabezpieczyć i które bardzo trudno wytropić. Najczęściej dochodzi do nich poprzez rozsyłanie przez hakerów i przestępców internetowych e-maili do użytkowników kont internetowych, w których podszywają się oni pod banki i proszą o przesłanie zwrotnego maila z uaktualnionymi danymi do konta, wraz z jego numerem i hasłami potrzebnymi do logowania lub wykonywania przelewów. W ten sposób dokonywane przez złodziei kradzieże z kont internetowych są w pewnym sensie nieuniknione, ponieważ złodziej posiada wszystkie potrzebne do tego dane. Banki jednak starają się zabezpieczać przed tym w najprostszy możliwy sposób. Nagłaśniane są przez nich informacje, w których bank przekazuje Klientom, że nigdy nie będzie wysyłał do nich żadnych mailowych próśb o podanie jakichkolwiek danych do konta. W ten sposób Klienci banków mają z dystansem i dużą ostrożnością podchodzić do wszelkich tego rodzaju maili pochodzących rzekomo od banku.

Ponadto w ostatnim czasie bardzo popularną formą internetowych oszustw jest rozsyłanie na elektroniczne skrzynki pocztowe Klientów banków podejrzanych wiadomości. Pochodzą one od fikcyjnych firm finansowych, które oferują dobrze płatne miejsca pracy. Praca ta ma polegać na regularnym otrzymywaniu na konto przelewów z zagranicznych banków, a zadaniem pracownika jest wypłacanie tych pieniędzy w bankomatach lub oddziałach banków z zachowaniem własnej prowizji za dokonanie transakcji. W ten sposób oszuści internetowi dążą do zalegalizowania pieniędzy pochodzących najczęściej z włamań do sieci internetowych banków. Otrzymując tego rodzaju propozycję należy pamiętać, że tego rodzaju proceder jest karany jako popełnienie przestępstwa finansowego. Dlatego każdy, kto otrzyma tego rodzaju propozycję powinien jak najszybciej zgłosić to na Policję i poinformować własny bank.